Geavanceerde herkenningstechnologie ondersteunt ‘Europese lotenverkoper’

Project
ELSrs

Europeanen staan er om bekend dat ze wel eens een gokje willen wagen. Dat betreft dan meestal de Staatsloterij, Postcoderij, Vriendenloterij, BankGiro Loterij en nog zo wat van die bekende loterijen hier in den lande. Maar misschien wil je (ook) wel meespelen in de grote Spaanse kerstloterij El Gordo, waarin in totaal een miljard euro aan prijzengeld wordt uitgekeerd. Hoe kom je in dat geval aan loten? En voor degene die de loten verkoopt: hoe ga je dat inregelen, zodanig dat de mensen hun loten op tijd hebben en hun eventuele prijzen uitgekeerd krijgen op de goede bankrekening? Dat kan alleen als alles digitaal kan worden verwerkt. Dan heb je er nauwelijks of geen omkijken meer naar. FT Promotions Nederland b.v. (FTP) maakt onder meer gebruik van de MagSoft Document Processing software ORION om alles in goede banen te leiden.

Om mee te spelen in alle denkbare loterijen in Europa kun je gebruik maken van de diensten van FT Promotions. Die voorziet in de behoefte van hun klanten om tickets aan te schaffen voor alle grote Europese loterijen en de hele administratie er omheen af te vangen. Dus, voor de klanten wel de lusten, niet de lasten.

FTP opereert daarbij als een zogenaamde messenger service voor mensen die eens een (ander) gokje willen wagen. Dat doet het bedrijf, dat is gevestigd in het Noord-Hollandse Assendelft, al meer dan 20 jaar en met stijgend succes. Normaal ga je voor het kopen van loten naar ‘de sigarenboer op de hoek’ of wie hem tegenwoordig ook vervangt, maar FTP doet alles digitaal en voor heel Europa. Het bedrijf kan zelfs regelen dat je meespeelt in loterijen over de hele wereld als die behoefte er is. Althans, de interessantste loterijen, anders is het niet zo rendabel. Zowel niet voor de speler als de lotenverkoper.

Alles via de website en eigen account

Arjan Pater, medeoprichter: ‘Mensen die een gokje willen wagen in een van de grote Europese loterijen kunnen ons vinden via de website. Die is helemaal SEO- geoptimaliseerd, dus we komen altijd hoog in de rankings als mensen online zoeken naar loterijen. Vanaf onze website kunnen klanten vervolgens meespelen in alle grote Europese loterijen. Wij zijn ‘de digitale sigarenboer’ met ook fysieke vestigingen in Engeland, Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk. Via die vestigingen kopen we loten in bij de specifieke loterijen op aanvragen van onze klanten die via de website binnenkomen. En daar begint het. Het lot of de ticket moet worden gekoppeld aan degene die het lot heeft gekocht. Spelers maken op de site hun eigen (beveiligde) account aan waar ze hun gegevens moeten invoeren. Dat is enerzijds omdat we natuurlijk ook wel graag willen dat de loten betaald worden. En anderzijds, omdat we op die manier via het account van de speler digitaal het gekochte lot kunnen tonen. Dat gaat eigenlijk heel goed. De speler ziet gewoon het lot waarmee hij meespeelt in bijvoorbeeld Spanje en daarover ontstaat dan nooit discussie. Deze hele business is gebaseerd op vertrouwen, controle en service voor de klanten. Als een van die factoren niet klopt, is het over en sluiten.’

Investeren in ICT

‘Om dat vertrouwen en de service naar de klanten voor elkaar te krijgen, hebben we flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van ons eigen backoffice systeem. Daarmee wordt de klantenadministratie gedaan en worden alle accountgegevens van meespelende klanten volkomen transparant beheerd. De loten die zijn besteld en gekocht via FTP moeten worden gekoppeld aan die gegevens en worden tegenwoordig digitaal verwerkt. In het begin werden de loten per post opgestuurd en hier ter plaatse verwerkt. Dat moet en kan tegenwoordig veel sneller. De loten worden als fysiek ticket ter plaatse, in het land van aankoop, op het kantoor van de betreffende vestiging gescand. Het bestand wordt vervolgens naar een server in Nederland gezonden. Op die server draait de ORION Document Processing software van MagSoft. Daarmee wordt alle informatie op het ticket – lotnummer, trekkingsdatum, welke loterij het betreft, verkoopkantoor etc. – ingelezen, herkend, gevalideerd en gekoppeld aan de accountgegevens van de klant die het lot heeft gekocht. Dat is overigens nog wel even een dingetje. Die loterijen houden natuurlijk totaal geen rekening met het feit dat wij de loten voor onze afhandeling scannen. Dat betekent dat alle kleuren van de regenboog voorkomen, ook de lastig te scannen kleuren zoals rood, dat de opmaak van zo’n lot nog wel eens verandert en dat gegevens van plaats wisselen op het lot. Dat soort details kunnen voor ons vergaande gevolgen hebben voor de verdere verwerking van het gescande lot.’

Scanners op afstand aansturen

Om het heft daarvoor zelf in handen te houden, bestaat vanuit Nederland een ‘remote control’ functie om zo de scannerinstellingen op locatie te bewaken. Pater: ‘Vanaf ons hoofdkantoor hier kunnen we de scanners op onze kantoren in het buitenland aansturen en desgewenst de instellingen aanpassen om altijd het optimale resultaat voor de herkenning te garanderen. Het is natuurlijk van cruciaal belang dat de juiste loten worden gekoppeld aan de juiste spelers. Door de ORION-software van MagSoft zijn we in staat dat hele proces voor het grootste deel geautomatiseerd af te handelen. De kwaliteit van de herkenning en de ingebouwde validatie op de gegevens in ORION zorgen ervoor dat er slechts een heel klein percentage uitval is. Die moeten we dan handmatig nog verwerken, maar dat is echt maar een heel klein deel.’

Op piekmomenten, zoals bijvoorbeeld met de El Gordo kerstloterij, verwerkt FT Promotions op die manier tienduizenden tot honderdduizenden loten per maand. ‘Dankzij de ORION Document Processing software zijn we echter in staat om toch deze heel grote dingen te doen. Ook als klein MKB-bedrijfje, want we zitten in Assendelft maar met drie mensen. Je hoeft dus geen multinational te zijn optimaal te profiteren van moderne herkenningstechnologie.’

 

Reageren is niet mogelijk.